הפרעת קשב וריכוז

Attention deficit/Hyperactivity Disorderrr

זוהי הפרעה נוירולוגית התפתחותית, שמהווה כ 10% מכלל האוכלוסייה. היא מוגדרת כאי רציפות קשב לאורך זמן.
מקורה אורגני והיא נובעת מחוסר איזון כימי במוח. לכ 70% ממאותגרי הקשב מתלוות הפרעות נוספות: התנהגות, חרדה ולקויות למידה. ההפרעה מלווה את הפרט לאורך כל חייו, אם כי חלק מהסימפטומים נעלמים.
על פי ה- DSM (ספר האבחנה של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית), ההפרעה כוללת את המרכיבים הבאים:

  • הנמכה בקשב ומוסחות יתר.
  • אימפולסיביות (קשיי שליטה בדחפים).
  • היפראקטיביות (פעילות יתר).

מרכיבים אלה עלולים להוות קושי בתלמידאות בתפקוד בלימודים, בחיי חברה , בוויסות רגשי ובעבודה.

הפרעת קשב וריכוז בקרב ילדים

במפגש עם מרבית הילדים עליי לציין, שהינם בעלי אינטליגנציה מעל הממוצע, סקרנים, רגישים ויצירתיים.

על פי ה- DSM, מחלקים את ילדי הפרעת הקשב לארבעה תת-טיפוסים:
1.תת טיפוס הלא קשוב בעיקרו (ללא התנהגות מפריעה לסביבה).
2.תת טיפוס היפראקטיבי\אימפולסיבי (התנהגות מפריעה לפרט ולסביבה מבלי שנצפית הפרעה בקשב).
3.תת טיפוס משולב (הפרעה בקשב ובהתנהגות).
4.תת טיפוס לא מובחן (ילדים שאין להם מספיק מאפיינים כדי לקבוע אבחנה.

מרבית הילדים הסובלים מהפרעת ADHD שייכים לקבוצה השלישית (משולב) והרביעית (לא מובחן).
כ-70% מהילדים שיש להםADHD מאופיינים בהתנהגות לא נאותה ולא מסתגלת, לכן ניתן לאבחן אותם בדרך כלל בגילאים צעירים.
ילדים שלא מפריעים לאחרים, אלה שמדביקים להם את התווית של "המרחף", אותם מאבחנים בדרך כלל מאוחר יותר.

WhatsApp Image 2020-08-23 at 13.02.07

מאפיינים ותוצאות של הפרעת קשב:

טווח קשב קצר – קושי בארגון והתמדת קשב לאורך זמן.

מיקוד – קושי להתמיד קשב בגורם רלוונטי, קושי בנטרול של גירויים מסיחים.

חלוקת קשב – קושי בהפעלת מספר אזורים תפקודיים במוח בו זמנית, כמו :היכולת להקשיב ולרשום, לפרק ולהרכיב משימות, להעתיק מהלוח…

ארגון – קושי לשמור על סדר ורצף של דברים על פי חלוקה קטגורית כלשהי.

תחושת זמן – קושי בתפיסה והערכה של זמן.

קושי לעקוב אחרי סדרה של הוראות ברצף – יבצעו את ההוראה האחרונה או בכלל לא.

קושי לעקוב אחרי שיחה – אם הם מדברים, הם שם, כשאחרים מדברים אינם.

קושי בזרימה ושטף של שפה מדוברת או כתובה – מחשבות זורמות במהירות ומציפות מכל הכיוונים ,
והילד מתקשה לתרגם אותן למילים (מתקשה להעביר מחשבות מהמוח לפה או לדף).

רגישות אסוציאטיבית – הקשב נקטע כשמילה או משפט "מזכירים" להם משהו אחר שהם זורמים איתו…

זיכרון מקוטע – לעתים נשלף ולעתים לא.

קושי להתחיל, להתמיד ולסיים משימות – לא על רקע של התנגדות או חוסר הבנה.

קושי להבחין בין עיקר לטפל או לזהות משפטי מפתח – לא על רקע של חוסר הבנה.

מאבד או שוכח חפצים – שזקוק להם לצורך משימות או פעילויות אחרות (משחק, עפרון, ספר, יומן, שעורי בית…), חושב ששם את המחברת בילקוט ולא מבין למה היא איננה…
נמנע, לא אוהב או לא מתלהב להיות מעורב במשימות , שדורשות מאמץ שכלי ממושך (דף עבודה, שעורי בית…)

 

הפרעות קשב בקרב מתבגרים (13-20)

לפחות שני שלישים ממשיכים לסבול מההפרעה, לעיתים המרכיב ההיפראקטיבי מתמתן והלקויות בולטות יותר.
בנוסף למאפיינים שצויינו בקרב ילדים, מתוספים:

  • מתקשה בתפיסה ובהערכה של זמן.
  • מתקשה לארגן לעצמו את סדר היום, נוטה לדחיינות, פועל על פי "חשוב" ו"דחוף", נוטה לאחר.
  • נראה משועמם, אדיש וחסר מוטיבציה.
  • נראה עייף, איטי ועצל.
  • נראה שקוע בעצמו או מהורהר.
  • מתקשה לעבור ממשימה למשימה.
  • מרגיש מוצף ממשימות.
  • מתנייד בין מצבי רוח .
  • מתקשה להתעורר בבוקר בזמן ומאחר לבי"ס.
  • נעדר משיעורים או מלימודים.
  • מתקשה לתקשר עם הוריו ומוריו.
  • נוטה לעישון ולשתיית אלכוהול.

 

הפרעות קשב בקרב מבוגרים

אין ספק שמבוגר מאותגר קשב וריכוז מתאפיין כיצירתי, אסוציאטיבי, ספונטני ורגיש לסביבה. יחד עם זאת:

  • נוטה למצבי רוח, אימפולסיבי.
  • מתקשה לקבוע סדרי עדיפויות ולקבל החלטות, לנהל זמן.
  • נוטה לחפש ריגושים וליטול סיכונים.
  • מתקשה לסיים משימות, נוטים לדחיינות.
  • מדווח על בלאגן בחדר ובסביבת העבודה.
  • מתקשה להתמיד במסגרות, בצבא ובעבודה.
  • מתקשה בלימודים אקדמיים.
  • נוטה לפרק קשרים זוגיים.
  • מתקשה בתכנון כלכלי.
  • נוטה להתמכרויות; סמים, אלכוהול, קניות וכו'.
  • נוטה לתאונות דרכים.